the blog

Latest news.
Fa pace cu trecutul si mergi mai departe ! partea 2-a(iertarea celorlalti)

Fa pace cu trecutul si mergi mai departe ! partea 2-a(iertarea celorlalti)

decembrie 22, 2016

Atunci cand am postat primul articol “Fa pace cu trecutul si mergi mai departe ! “, in care sustineam iertarea ca fiind o prima sansa de a face pace cu trecutul, au fost cateva persoane care imi spuneau ca nu stiu cum sa faca asta (sa ierte). Altele spuneau ca nu cred in latura pozitiva a acestui proces.

Sincer vorbind, am alocat eu insami o mare parte din anii tineretii punandu-mi aceste intrebari. Desigur, prima idée care m-a ademenit a fost ca “ nu este bine sa ierti”, ca nu este nimic bun in a ierta, pentru ca ….Si, insiram o lista intreaga cu cele mai rationale si mai partinitoare motive in defavoarea iertarii – majoritatea acestor idei fiind preluate de la persoane apropiate in care aveam incredere, sau pe care le admiram.

Apoi, dupa ce au mai trecut anii am observat ca aceasta pozitionare, impotriva iertarii, incepea sa se clatine. Am inceput sa-mi pun intrebarea : “ok, daca este asa de corect sa nu ierti, de ce ma simt totusi atat de rau cand fac acest lucru ?”

Am inceput sa citesc mult pe tema asta, m-am analizat confruntand ceea ce citeam cu ceea ce simteam, am facut exercitii de iertare si am observat ce se intampla in interiorul meu, apoi iar am citit, iar am…Procesul este foarte interesant, iar ceea ce descoperi despre tine este uimitor. La inceput s-ar putea sa nu-ti placa, dar, in timp capeti o liniste si o putere pe care nu o aveai inainte. Si te feliciti ca ai avut curajul sa treci prin acest experiment.

Care sunt cele mai intalnite motive invocate pentru a nu ierta ?

  • Dai impresia ca poti tolera cu usurinta ca cineva sa-ti faca rau, un fel de preș la indemana oricui vrea sa-si stearga picoarele. Ceea ce nu este adevarat ! Nu-i nevoie sa folosim accesele de furie sau ranchiuna pentru a arata ca nu toleram un anumit  comportament sau limbaj. Putem impune limite celor din jur, cu calm si eleganta.
  • Atunci cand suntem furiosi pe cineva (pentru ce ne-a facut, sau credem ca ne-a facut), lucru care se intampla ori de cate ori ne reamintim, ne simtim bine pentru ca acea furie ne creaza un sentiment (fals) de putere fata de acea persoana. Daca am ierta, am simti / am avea impresia (tot falsa) ca suntem slabi – ca lumea va observa slabiciunea noastra si nu ne va mai respecta. Ceea ce, pentru orgoliul nostru, ar fi foarte dureros.

In realitate, cel care nu respecta un om iertator este prea plin de el, se crede perfect si are convingerea, nerealisata, ca nu va gresi niciodata – deci nu va avea nevoie de iertarea cuiva.

  • Nu iertam pentru ca este mult mai usor sa fim furiosi pe cineva si sa-i reprosam o viata intreaga ceva care nu ne-a convenit, decat sa ne simtim vinovati si plini de remuscari pentru greselile pe care le-am facut noi in acel eveniment nedorit. Uitam, din pacate, ca nimic nu se intampla fara acordul nostru. Suntem inselati, jigniti, furati, pentru ca am facilitat toate acestea intr-un anume fel, am ingaduit,  sau poate chiar am provocat. Dar, daca ne recunoastem vina asta inseamna sa trecem prin durere, iar multi dintre noi nu vrem sa experimentam asa ceva, chiar daca aceasta stare este una temporara din care poti merge mai departe, imbogatit de experienta traita.

Asta insemana sa recunosti ca nu-i esti superior celui care ti-a gresit, ca si tu esti om supus greselii. Redu la tacere orgoliul si nu uita ca furia si resentimentul apar atunci cand vrei sa ocolesti durerea.

Uneori durere este gratuita, in sensul ca unii oameni devin plini de resentimente nu pentru ceea ce i-a facut o persoana, ci din cauza ca nu a facut !

A fi dezamagit si plin de reprosuri pentru ca cei din jur nu se comporta conform listei tale secrete (pe care tu o respecti), este cel putin aberrant. Inseamna ca judeci pe cineva dupa valorile tale, uitand ca si celalalt are voie la o scara a valorilor (dupa care functioneaza el).

Acum, va ofer un :

Exercitiu de iertare

Acest exercitiu are doua parti. Este bine sa realizati pe rand cele doua parti, fara sa cititi intregul exercitiu, pentru a nu fi influentati.

  1. Luati o foaie de hartie pe care o impartiti in doua coloane. Alegeti-va acum o persoana X din categoria celor pe care nu le-ati putut ierta. In coloana din dreapta a hartiei scrieti ca titlu Defectele lui X , iar in coloana din stanga puneti ca titlu Calitatile lui X.

Scrie cat mai multe in fiecare coloana, cel putin 5 insusiri in fiecare coloana. Daca va este greu sa mai gasiti la aceasta persoana, ganditi-va la o alta persoana si treceti-o ca nume in capul listei langa celalalt nume. Este foarte util ca cele doua coloane sa fie cat mai bogate in insusiri. Cand ati terminat de completat cele doua coloane, treceti la partea a doua a exercitiului.

  1. Acum taiati numele de deasupra coloanelor si treceti-va numele vostru.

Cand veti revedea cele scrise in cele doua coloane, probabil veti fi socati si veti refuza sa recunoasteti atat defectele cat si calitatile.

In cazul defectelor, este posibil ca unele sa fie greu de recunoscut pentru ca ele apar la voi sub o alta forma. De exemplu : nu va place la cineva faptul ca bea. Dar, daca te gandesti ca acel om bea pentru a scapa de un stres sau pentru a fugi dintr-o realtate care il nemultumeste, poti regasi la tine o metoda de a te refugia din situatii neplacute folosind alte metode : mancand dulciuri, facand cumparaturi compulsiv, alimentandu-te in exces…

Poate nu iti place ca minte. Intreaba-te cand ai ocolit ultima data sa spui adevarul, sau l-ai spus trunchiat (minciuna prin omitere), de teama sa nu superi pe cineva ? Este acelasi lucru, mai ales ca nu te-ai simtit bine pentru ca ai procedat asa, dar te-ai multumit si te-ai amagit cu acele rationamente drept scuza.

Nu-i nevoie de altceva in afara de sinceritate, pentru ca ceea ce va supara la ceilalti este ceva care nu a fost recunoscut si iertat in voi insiva.

Si in cazul calitatilor puteti avea greutati in a le recunoaste, dar la fel ca si in cazul defectelor exista un motiv pentru care nu va dati seama de ele : puteti avea o imagine de sine distorsionata pentru ca nu va cunoasteti indeajuns si nu va pretuiti (sau ca urmare a asimilarii unor convingeri false de la persoanele apropiate din familie). In astfel de cazuri veti fi stanjenit atunci cand veti primi complimente, sau mai rau – veti crede ca acele complimente au un interes ascuns si nu sunt adevarate.

In tot acest proces al iertarii este bine sa tinem cont ca :

– fiecare reactioneaza diferit in fata aceluias eveniment, pentru simplul motiv ca evenimentul nu este nici bun nici rau, noi alegem in ce categorie il asezam in functie de perceptia noastra (perceptie formata ca urmare : a educatiei primite, a mediului in care am trait, a cunostintelor capatate din experienta sau din diferite surse…)

– intotdeauna noi alegem cum sa ne simtim intr-o situatie (impacati / linistiti versus furiosi / razbunatori). Nimeni nu ne poate dicta cum ar trebui, ar fi „normal” sa ne simtim.

Pana la urma, putem alege sa credem ca nu este nimic de iertat, tot asa cum nu este nimic de razbunat. Sunt lucruri firesti, omenesti, care azi s-au intamplat unei persoane iar maine ti se pot intampla tie. Stiti :  „…și ne iarta noua greselile noastre precum si noi iertam gresitilor nostri…”

 

Ciuca Magdalena – Cabinet individual de psihologie

 

Author:

Facebook Page Loading...
Newsletter
Alegeti articolul din categoria dorita